söndag 13 april 2014

Nässelsoppa


Lite här och var i vår trädgård har det kommit upp små brännande rackare, ofta är jag förargad över dem och lika mycket på mig själv som är lite slarvig med att använda trädgårdshandskar..

Men de är inte bara eländiga utan nyttiga för både växter och människor.
Nässelvatten brukar jag göra men jag har aldrig gjort nässelsoppa...


Förrän idag..
Jag gav mig ut på nässeljakt och jag behövde inte leta länge..


Soppan blev riktigt god och den brände oss inte... :)
Även om äldsta sonen var lite nervös...

Här är receptet om ni är sugna på en vitaminkick!

Nässelsoppa (4 port)
ca 2 l späda nässlor
1 l vatten
smör
3 msk mjöl
2 ekologiska kycklingbuljontärningar

Skölj nässlorna noga. Jag valde att bara använda bladen.
Koka upp hälften av vattnet. Lägg i nässlorna och låt koka i 5 min. Sila av kokvattnet och spara det. Hacka nässlorna fint.
Fräs smör och mjöl i en kastrull och späd med nässelvattnet. Smula ner buljongtärningarna och häll i resten av vattnet.Koka ihop några minuter. (Nu är det ingen vidare fin färg på soppan.. men lugn det blir bättre)
Tillsätt nässlorna och grädden.

Ät och njut!
~ Evelina ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar